Урок. "Повторення. Розв'язування трикутників"

Про матеріал
Даний урок пропонується для повторення теми " Розв'язування трикутників" у 9 класі. В матеріалі викладено теоретичні відомості, наведено приклади розв'язування задач, задачі практичного змісту та тестові завдання для перевірки знань.
Перегляд файлу

Урок 1

Тема  Повторення. Розв’язування трикутників

Описание: http://im5-tub-ua.yandex.net/i?id=496617926-14-72&n=21

Мета:

  •             повторити, систематизувати знання теорем синусів та косинусів, наслідків з теореми синусів та косинусів, алгоритми розв’язування задач на знаходження невідомих елементів трикутника за даними елементами;
  •             розвивати творчі здібності , логічне мислення

Рекомендації:

  1.     опрацювати теоретичний матеріал;
  2.     розглянути приклади розв´язування задач;
  3.     виконати тестові завдання;
  4.     доповнити свої знання задачами прикладного змісту.

Теоретична скарбничка                   

Теорема синусів

Описание: File:Triangle with notations 2.svg

 

Сторони трикутника пропорційні синусам протилежних кутів

Застосовується для знаходження:

  • невідомих сторін або кутів трикутника;
  • радіуса  кола, описаного навколо трикутника

Теорема косинусів

(Презентація)

Квадрат сторони трикутника дорівнює сумі квадратів двох інших сторін мінус подвоєний добуток цих сторін і косинуса кута між ними

Описание:  a^2 = b^2 + c^2 - 2\cdot b \cdot c \cdot \cos \alpha

Застосовується для знаходження невідомих сторін  або кутів трикутника,  діагоналей паралелограма  + = 2 або медіан трикутника.

 

Наслідок з теореми косинусів

Описание: File:Triangle with notations 2.svg

 

Дано:

∆ АВС

а, в, с – сторони трикутника, причому а – найбільша сторона. Якщо:

  1.     < + , то трикутник гострокутний;
  2.     = + , то трикутник прямокутний

Якщо > + , то трикутник тупокутний

Наслідок з теореми синусів

Радіус описаного кола трикутника можна обчислити за формулою

а – сторона трикутника, α – протилежний кут.

 

 

Описание: http://im7-tub-ua.yandex.net/i?id=281189848-27-72&n=21Прикладна задача № 1

Знайдіть відстань від точки А, що знаходиться на березі, до корабля.

Дано: ; , АВ = а.

Розв’язання

Нехай корабель знаходиться в точці Е, а спостерігач – у точці А. Необхідно визначити відстань АЕ. Побудувавши в точці А прямий кут, необхідно відкласти на березі два рівні відрізки АВ = ВС. У точці С знову побудувати прямий кут, причому спостерігач має йти перпендикуляром доти, доки не дійде до точки  D, з якої корабель Е і точку В буде видно так, ніби вони лежать на одній прямій. Прямокутні трикутники ВСD і ВАЕ рівні, отже, СD = АЕ, а відрізок СD можна безпосередньо виміряти. 

Прикладна задача № 2

Описание: http://im7-tub-ua.yandex.net/i?id=393513975-54-72&n=21Як далеко видно з повітряної кулі, що піднімається на висоту 4 км над Землею (радіус Землі приблизно 6370 км)?

Розв’язання

  1. За теоремою про дотичну до кола, дотична перпендикулярна радіусу, проведеному в точку дотику, тобто
  2.  ОТ= 6370 + 4 = 6374( км).
  3. Тоді, за теоремою Піфагора,з трикутника ОРТ, маємо:

ОР2 + РТ2 = ОТ2,  РТ2 = ОТ2 – ОР2

РТ= (ОТ – ОР) •(ОТ + ОР)

Відповідь. 112,9 км

 

 

 

 

 

Перевір свої знання

Тестове завдання № 1

1 ) У ∆ АВС  АС = 5, ВС = 4, . Знайти АВ

А

Б

В

Г

4,5

17

 

 2 ) У ∆ АВС  , АВ = . Знайти ВС

А

Б

В

Г

6

 

3 ) У ∆ АВС  . Яка зі сторін трикутника найбільша?

А

Б

В

Г

АВ

ВС

АС

Визначити неможливо

Описание: http://im7-tub-ua.yandex.net/i?id=479868511-17-72&n=21

Якщо впорався, то            

Описание: http://im7-tub-ua.yandex.net/i?id=159307126-63-72&n=21

Якщо ні, то повернись до теорії і спробуй ще раз.

Розв’язати трикутник – це означає знайти невідомі його сторони і кути за відомими сторонами і кутами.

Основні типи задач на розв’язування трикутників

∆ АВС, a, b,c – сторони трикутника, α, β, γ  - протилежні їм відповідні кути

(Презентація розв’язування основних типів задач)

  1.     Дано   b, α, γ. Знайти а, с, β
  2.     Дано   b, α, γ. Знайти с, α, β              
  3.     Дано a, b,с. Знайти α, β, γ
  4.     Дано  а, b, α. Знайти  с, β, γ 

Спробуй ще…

Тестове завдання № 2

  1.            Якщо дві сторони трикутника дорівнюють відповідно
    см і 6 см, а кут між ними становить  ,  то третя сторона дорівнює:

А

Б

В

см

см

см

 

  1.            Якщо одна сторона трикутника дорівнює 10 см, а прилеглі до неї кути дорівнюють , то сторона, протилежна куту дорівнює:

А

Б

В

см

см

см

 

  1.            Якщо в ∆ АВС АВ = 13 см, ВС = 15 см, АС = 14 см, ВD АС, то висота ВD дорівнює:

А

Б

В

см

см

см

 

  1.            Якщо дві сторони трикутника дорівнюють 6 см і 8 см, а медіана, проведена до третьої сторони, - 5 см, то третя сторона дорівнює:

А

Б

В

см

см

см

Описание: http://klub-drug.ru/wp-content/uploads/2011/04/cartoon_owl_sitting_on_a_book2.png

Розв’яжи  сам

 

Задача 1

У  ∆АВС А дорівнює В і дорівнює 50°, АВ= 8 см.

Знайдіть: 1) сторону АС; 2) бісектрису АD;  3) медіану СМ;  4) висоту АH; 5) радіус вписаного кола; 6) радіус описаного кола.

Відповідь. АС6,2 см; АD4,75 см; АH R4,06 cм

Задача 2

Менша сторона трикутника дорівнює 4 см. У трикутник вписано коло, яке ділиться точками дотику зі сторонами на дуги, градусні міри яких відносяться як 7:8:9. Знайдіть дві інші сторони трикутника

Відповідь.5,46 см; 2.

 

 

Відповіді до тестових завдань

Тест 1

№ завдання

Тест 1

Тест 2

Відповідь

1

Г

Б

2

Б

В

3

В

Б

4

 

А

 

Шкала оцінювання

Тест № 1

1 – 1 б

2 – 1б

3 – 1б

 

Тест № 2

1 – 2б

2 – 2 б

3 – 2 б

4 – 3б

 

 

docx
До підручника
Геометрія 9 клас (Мерзляк А. Г., Полонський В. Б., Якір М. С)
Додано
29 квітня
Переглядів
69
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку